#PeoplePossible

3150+ МВЕ центъра в 52 страни по цял свят предлагат професионални услуги в сферата на доставките, микрологистиката, маркетинга, графичния дизайн и печат. Вече и в България можете да намерите Вашия доверен партньор!

ОБЩИ УСЛОВИЯ

на договора с потребителите на неуниверсални пощенски услуги, предоставяни от „МБЕ България“ ООД, съгласно издадено удостоверение за регистрация за извършване на неуниверсални пощенски услуги № 0256/10.05.2021г., одобрени с решение на КРС 


Раздел I. Общи положения


  1. С тези Общи условия на договора с потребителите на куриерски услуги, включени в обхвата на неуниверсалната пощенска услуга, предоставяни от „МБЕ България“ ООД („Оператора“), наричани за краткост „Общи условия” или „ОУ“, се уреждат условията и реда за предоставяне на тези услуги от Оператора и се определят правата, задълженията и отговорностите на страните по договора при извършването и ползването им.
  2. Потребител на неуниверсални пощенски услуги, предоставяни от Оператора, може да бъде всяко физическо или юридическо лице, което ползва услугите като подател или получател.
  3. Подател е физическо или юридическо лице, което изпраща пратка.
  4. Получател е физическо или юридическо лице, посочено в адреса на пратката, за което тя е предназначена.
  5. Потребителите могат да се запознаят с настоящите ОУ:

5.1. Във всеки офис на Оператора, където ОУ са поставени на видно и достъпно място; и

5.2. На електронната страница на Оператора в Интернет с адрес www.mbe.bg, където са публикувани в електронен вариант.

  1. Страните по договора по т. 1 могат да договарят и други условия за предоставяне на неуниверсални пощенски услуги, за което сключват индивидуален договор, неразделна част от който са настоящите ОУ. За неуговорените в индивидуален договор условия се прилагат настоящите ОУ на Оператора. Ако страните договарят условия за предоставяне на неуниверсални пощенски услуги, които са различни от условията, записани в настоящите ОУ, имат сила първите, макар и вторите да не са заличени.
  2. С подписа си върху документите, които се попълват при приемането на пратките от Оператора, Потребителите приемат, че познават и са съгласни със съдържанието на тези документи, както и че приемат настоящите ОУ и са съгласни със съдържанието им.
  3. Подписите могат да бъдат:

8.1. Собственоръчно поставен подпис върху хартиен екземпляр на документите;

8.2. Електронен подпис, поставен върху електронен вариант на документите, без да е необходимо тяхното разпечатване на хартиен носител.

  1. Електронният подпис – обикновен, усъвършенстван или квалифициран, има стойността на саморъчен подпис. Електронен подпис, положен от Потребителя на устройство на Оператора, снабдено със софтуерно приложение, което трансформира подписа на Потребителя в цифровото графичното изображение и го интегрира в структурата на електронния документ без възможност за редактиране или модифициране, има стойността на собственоръчен подпис, поставен върху хартиен екземпляр на документа. Оригиналният електронен документ се съхранява в базата данни на Оператора и не може да бъде редактиран или модифициран. В случай че Потребителят желае, същият може да получи копие от документа на посочен от него електронен адрес или на хартиен носител.
  2. За международните пратки – пратки, произхождащи от или с местоназначение за друга страна, се прилагат освен тези ОУ и разпоредбите на актовете на Всемирния пощенски съюз, които са ратифицирани и обнародвани по установения ред. Международните пощенски пратки подлежат на митнически контрол съгласно Закона за митниците и Правилника за неговото прилагане.
  3. За неуговорените в тези ОУ събития и понятия се прилага Законът за пощенските услуги (ЗПУ) и законодателството на Република България.

Раздел II. Обхват и характеристики на услугите

  1. Операторът извършва неуниверсални пощенски услуги по смисъла на ЗПУ.
  2. Операторът предоставя следните неуниверсални пощенски услуги:

13.1. Куриерски услуги:

13.1.1. Доставка на вътрешни непалетизирани пратки на територията на Република България, включително разнос на вътрешни или входящи международни пратки, възложени от друг пощенски оператор;

13.1.2. Доставка на международни непалетизирани пратки със сухопътен или въздушен транспорт;

13.1.3. Доставка на вътрешни или международни палетизирани пратки;

13.2. Допълнителни услуги към куриерските услуги:

13.2.1. „Обявена стойност“ – договорена по-висока отговорност на Оператора до размера на обявената от Подателя стойност на съдържанието на пратката в случаи на загуба, кражба или повреда;

13.2.2. „Известие за доставяне“ – договорена допълнителна услуга, при която Операторът информира Подателя на пратката за нейната доставка до Получателя или упълномощено от него лице;

13.2.3. „Обратна разписка“ – набавяне на документ, собственоръчно подписан от Получателя, с който се гарантира, че пратката е приета от него;

13.2.4. „Отвори/Отвори преди да платиш“ или „Тествай/Тествай преди да платиш“ – доставяне на пратка, при която Подателят изрично разрешава Получателят да прегледа или тества пратката при доставката;

13.2.5.„Магазинаж“ – престой на пратка в офис на Оператора след изтичане на 2 (два) работни дни от датата на уведомяване на Потребителя чрез кратко текстово съобщение (напр. SMS, Viber), по телефон или чрез съобщение по електронна поща, че пратката е налична за предаване в съответния офис на Оператора, в това число и при връщане на недоставена пратка по причина, за която Операторът не отговаря;

13.2.6. „Опаковка“ – договорена допълнителна услуга, при която Операторът по желание на Потребителя предоставя различни видове материали за опаковане на пратки.

  1. Операторът си запазва правото да спира предлагането на определени основни или допълнителни услуги или да въвежда нови съобразно търсенето и предлагането.
  2. Настоящите ОУ се прилагат за куриерските услуги от обхвата на неуниверсалната пощенска услуга, предоставяни от Оператора на територията на Република България чрез пощенска мрежа, включваща стационарни пощенски станции, мобилни пощенски станции, пощенски агентства и изнесени пощенски гишета, транспортни и технически средства. Звената и средствата на пощенските мрежи са организационно и технологично свързани с цел приемане, пренасяне и доставяне на пощенски пратки.
  3. С подписа си върху куриерската товарителница Подателят на пратката декларира, че е запознат с настоящите ОУ и е съгласен да ги спазва и изпълнява.

 Раздел III. Условия за достъп. Сключване и изпълнение на договора за куриерска услуга

 Операторът изпълнява дейността си при условия на равнопоставеност и публичност.

  1. Операторът гарантира равнопоставен достъп на Потребителите до предоставяните чрез мрежата си услуги.
  2. Работното време на точките за достъп включва всички работни дни и се определя от Оператора. Същото се поставя на видно и достъпно за Потребителите място в съответния обект, както и на електронната страница на Оператора в Интернет, с адрес www.mbe.bg.
  3. Договорът по т. 1 се състои от тези ОУ и от товарителница, попълнена от Потребителя или по негови указания, и се счита за сключен с приемането на пратката от от Оператора в точките за достъп или от служител на Оператора от адрес.
  4. Товарителницата е документ с уникален номер, попълнен по образец на Оператора на хартия или в електронен формат в електронната система на Оператора, и удостоверява сключването на договора и услугите, предоставяни по него. Когато товарителницата е попълнена от Оператора по указания на Потребителя – Подателят получава екземпляр при предаване на пратката и има право в този момент да се запознае със съдържанието и да поиска отстраняване на грешки или пропуски.
  5. В отношенията между страните се счита, че към момента на предаване на пратката, заявителят на услугата:

22.1. Потвърждава верността на обявените в товарителницата данни, включително на обявеното съдържание на пратката;

22.2. Потвърждава заявените от него услуги и приема условията за доставка и плащания;

22.3. Предоставя лични данни за обработването им, необходимо за изпълнение на договора за куриерска услуга и законоустановени задължения на Оператора;

22.4. Поема отговорност за последиците от обявяването на неверни или непълни данни;

22.5. Дава съгласие за опериране с пратката му за целите на изпълнение на задълженията на Оператора (отваряне и проверка на съдържанието в предвидените от закона и тези ОУ случаи, преопаковане, контролно теглене за определяне на тарифното тегло, претарифиране при установени несъответствия със заявените данни и други подобни);

22.6. Потвърждава, че е запознат с настоящите ОУ и те са част от договора за куриерска услуга.

  1. Договорът по т. 1 се счита за изпълнен:

23.1. С доставката на пратката на Получателя или на посочено от него лице и изпълнение на допълнителните услуги към нея (ако има такива), удостоверено с подписите на Получателя или упълномощено/посочено от него лице и  Оператора в товарителницата.

23.2. С връщането към Подателите на недоставени пратки;

23.3. С унищожаването на пратка по реда на т. 63 от настоящите ОУ.

  1. При сключването и изпълнението на договора по т. 1 Операторът прилага Политика за защита на личните данни (Известие за поверителност), с която Потребителите могат да се запознаят във всеки офис на Оператора, където е поставена на видно и достъпно място, както и електронната страница на Оператора в Интернет, с адрес www.mbe.bg, където е публикувана в електронен вариант.
  2. С цел повишаване и гарантиране качеството на предлаганите услуги, телефонните разговори, провеждани между Оператора и Потребителите, могат да бъдат записвани, а в офисите на Оператора може да се провежда видеонаблюдение.

Раздел IV. Изисквания за качество и ефикасност на обслужването

  1. Операторът осигурява качеството на предоставяните услуги, като предприема необходимите мерки за:

26.1. Осигуряване неприкосновеността на пратките;

26.2. Опазване на тайната на кореспонденцията на Потребителите, както по време на извършване на пощенската услуга, така и след това;

26.3. Изпълнение на изискванията за пощенската сигурност и гарантиране сигурността на пощенската мрежа;

26.4. Защита на лични данни на Потребителите;

26.5. Защита на пощенския трафик, както и недопускане в куриерските пратки на забранени за поставяне предмети и вещества;

26.6. Съдействие за предотвратяване и разкриване на нарушения и престъпления, извършени срещу или чрез пощенската мрежа.

  1. Операторът няма право:

27.1. Да присвоява пощенски пратки;

27.2. Да отваря пощенски пратки, освен с писмено съгласие на Подателя или Получателя, при достатъчно основание да се смята, че приетата пощенска пратка съдържа забранени предмети или вещества, както и по разпореждане на компетентните държавни органи по установения ред;

27.3. Да взема от съдържанието на отворени пощенски пратки;

27.4. Да предава пратките на трети лица с цел да узнаят тяхното съдържание, освен освен с писмено съгласие на Подателя или Получателя, при достатъчно основание да се смята, че приетата пощенска пратка съдържа забранени предмети или вещества, или по разпореждане на компетентните държавни органи по установения ред;

27.5. Да предоставя справки и информация за пощенските пратки и за съдържанието им, освен на Подателя и Получателя или на упълномощени от тях лица, както и по разпореждане на компетентните държавни органи по установения ред;

27.6. Да предоставя информация за пощенския трафик между отделни лица, освен на компетентните държавни органи по установения ред;

27.7. Да предоставя информация за лични данни на Потребителите на трети лица, освен на компетентните държавни органи по установения ред.

  1. Операторът предприема всички мерки и действия за съхранение и опазване на пощенските пратки, имуществото на Оператора, живота и здравето на служителите и Потребителите.
  2. Операторът осигурява ефикасност при предоставяне на услугите чрез оптимално съотношение между качество, цена и бързина при осъществяване на доставките на пратки, като:

29.1. Времето за събиране на пратки от адрес на Потребителя се определя в зависимост от времето на заявяване на пратката, от разположението на адреса, както и от наличието на офис на Оператора в населеното място;

29.2. Сроковете за доставка на пратки се определят по видове услуги и направления и се спазват от Оператора при условие, че посочените от заявителя данни в товарителницата (име, адрес и мобилен телефон за връзка с Получателя) са пълни и точни;

29.3. Обработването на рекламации и плащането на обезщетения се извършва при условията на безплатна и улеснена процедура.

 

Раздел V. Условия за приемане и доставяне на куриерски пратки. Изисквания за форма, размери, тегло и опаковка на пратки

  1. Пратките се приемат/предават от Оператора на Подателите/Получателите, съгласно договора по т. 1 на адрес или в точка за достъп до пощенската мрежа на Оператора.
  2. Ограничения в предоставяне на услугата, наложени от компетентните органи, форсмажорни или други извънредни обстоятелства, се оповестяват на всички Потребители чрез съобщение на електронната страница на Оператора в Интернет, с адрес www.mbe.bg, или на засегнатия Потребител при приемане на пратката и съставяне на товарителницата.
  3. Пратките се приемат/доставят в рамките на работното време на Оператора, което се оповестява на видно и достъпно място във всеки офис на Оператора, както и на електронната страница на Оператора в Интернет, с адрес www.mbe.bg.
  4. Операторът определя задължителните изисквания относно формата, минималните и максималните размери, теглото и начина на опаковане на куриерските пратки.
  5. Относно вътрешни непалетизирани пратки – услугите се предлагат за следните видове пратки:

33.1. Стандартни пратки, включващи:

33.1.1. Документални пратки – пратки, които съдържат документи с максимално тарифно тегло до 0,5 кг. и размер А4;

33.1.2. Колетни пратки – пратки, които състоят от една или повече части с общо тегло до 50 кг. Всяка част от пратката може да бъде с максимални размери 90 см. х 90 см. х 90 см.; и

33.1.3. Непалетизирани пратки – пратки, които състоят от една или повече части с общо тегло от 50 кг. до 1000 кг. Всяка част от пратката може да бъде с максимални размери 90 см. Х 90 см. х 90 см.; и

33.2. Нестандартни пратки – пратки, които съдържат една или повече части с размери по-големи от 90 см. х 90 см. х 90 см, независимо какво е теглото.  Нестандартни пратки се приемат само след потвърждение на заявката от Оператора.

  1. Относно международни непалетизирани пратки: услугите се предлагат за еднопакетни пратки. Максималното тарифно тегло на пакет е 31.5 кг. Пратки, които се доставят със сухопътен транспорт, се приемат, ако имат минимални размери - 22.9 см. х 16.2 см., максималната дължина (най-голяма дължина на пакета) - 175 см., и максимални размери (сборът от дължината + удвоения сбор на височината и широчината на пакета в см.) - 300 см. Пратки, които се доставят с въздушен транспорт, се приемат, ако имат минимални размери 22,9 см. х 16,2 см. и максимално тарифно тегло 3 кг. Пратки с различни размери или тегло се приемат само след потвърждение на заявката от Оператора.
  2. Относно палетизирани пратки - услугите се предлагат за следните видове пратки:

35.1. Стандартни пратки – палет с основа 120 см. х 80 см., максимална височина до 180 см. и максимално тарифно тегло до 800 кг.;

35.2. Нестандартни пратки – палет с размер, височина или максимално тарифно тегло извън стандартните по т. 35.1. Пратки с размери, височина или максимално тарифно тегло, различни от стандартните по т. 35.1, се приемат само след потвърждение на заявката от Оператора.

  1. Тарифното тегло на пратката се определя по начина, посочен в т. 68 от настоящите ОУ.
  2. Всички пратки след приемането им могат да бъдат претеглени и измерени контролно в складове на Оператора. При установена разлика с попълнените от Потребителя или по негови указания тегло и размери, Операторът извършва служебна корекция на товарителницата и претарифиране, като Потребителят дължи цена за услугата, която съответства на реално установеното тарифно тегло на пратката съгласно действащата Тарифа на Оператора.
  3. Опаковката и затварянето на пратките трябва да бъдат съобразени с обема, теглото и съдържанието им, така че да осигуряват както тяхното запазване от повреди, така и другите пратки, транспортирани от Оператора. Операторът приема пратки с подходяща опаковка, която не застрашава съдържанието на пратката или целостта на другите пратки. В случай че пратката е приета за транспортиране от Оператора, същата се счита, че е подходящо опакована.
  4. Осигуряването на подходяща и надеждна опаковка и затваряне на пратката е задължение на Потребителя и е за негова сметка, независимо дали ще предпочете да закупи опаковка от Оператора или ще ползва собствена такава.
  5. За вътрешни и международни пратки със съдържание „буркани“, „бутилки“ или други стъклени или чупливи съдове, съдържащи течност, е задължително използването на опаковки на Оператора, които се предлагат за съответната цел.
  6. Документални пратки, доставяни с международна услуга, задължително трябва да бъдат опаковани от Подателя в картонен плик.
  7. Не се допуска присъединяване на отделни пакети като единична пратка чрез прикрепване с опаковъчна лента, ако не бъдат поставени от Подателя в една по-голяма и достатъчно здрава картонена опаковка (кутия или кашон).
  8. Операторът не гарантира запазването на външния вид на търговската опаковка на стока, съдържаща се в куриерска пратка, ако същата не е осигурена чрез допълнителна външна картонена опаковка.
  9. Операторът предлага опаковки от различен вид, включително, но не само пликове, кашони, кутии за транспортиране на вино, буркани, стреч фолио и бабъл фолио. Опаковките се предоставят на Потребителя след изрично поискване от негова страна и заплащане на съответната цена, обявена в Тарифата на Оператора.
  10. При изпълнение на международни куриерски услуги Операторът ще действа като упълномощен представител на Подателя и/или на Получателя, когато това е необходимо за нуждите на митническия контрол и обработка. Пратки с митническа стойност над определената в приложимото митническо законодателство и такива до/от Великобритания и/или страни извън Европейския съюз, независимо от тяхната стойност, подлежат на митническа обработка и заплащане на допълнителни такси, мита и данъци, съобразно съответното митническо законодателство, като митническите власти имат право да преценяват и променят обявената митническа стойност.
  11. Всички документи, изисквани в държавите, от/през/до които пратката се приема/пренася/доставя следва да са попълнени или осигурени от Подателя и приложени към пратката.
  12. Заявки за посещение на куриер на посочен от Потребителя адрес се приемат в работното време на Оператора и се изпълняват до 2 работни дни след обработване на заявката, като времето не е фиксирано и се определя от Оператора в зависимост от разположението на адреса и от наличието на офис на Оператора в населеното място. Заявка, направена след 15:00 ч. или за отдалечени населени места, които не се обслужват ежедневно, може да бъде обработена на следващия работен ден.
  13. Потребителят отговаря пратката да бъде готова за предаване на куриер към момента на посещението му. Куриерът няма задължение да изчаква на адрес повече от 15 мин. След това, за да предаде пратката си, Потребителят трябва отново да направи заявка и да изчака следващо посещение от куриер.
  14. Приемането и доставката на палетизирани пратки се извършва от рампа до рампа и организацията на товарните и разтоварните работи е ангажимент на Потребителя.
  15. При приемане на пратка, всички данни в товарителницата, включително и тези за Получателя, се попълват от Подателя или съгласно указанията на Подателя. Потребителят, в качеството си на Подател, заявява куриерска услуга чрез: заявка на електронната страница на Оператора в Интернет на адрес www.mbe.bg; чрез попълване на Формуляр за доставка на място в офис на Оператора; чрез заявка по електронна поща на следния електронен адрес на Оператора: office@mbe.bg. Подателят въвежда най-малко следните данни: съдържание на пратката (документи, дрехи, техника и т.н.), данни за Получателя (три имена, телефонен номер, електронна поща, а за юридически лица допълнително фирма и ЕИК), точен адрес на подаване и получаване (населено място, код, област, община, улица, жилищен квартал, блок, номер, вход, етаж и др.). Подателят може допълнително да посочи: данни на упълномощено от него лице, което да предаде пратката (три имена, телефонен номер, електронна поща), ползването на допълнителни услуги, допълнителни бележки и коментари. Операторът не носи отговорност за неточно или грешно въведени в заявката данни.
  16. Операторът не се ангажира с проверка на достоверността на данните, попълнени от Подателя или съгласно указанията на Подателя.
  17. Операторът си запазва правото да организира и изпълни по своя преценка и при условията на оперативна самостоятелност приемането, обработката, пренасочването, транспортирането и доставката на пратките, използвайки маршрути, транспортни средства, центрове или подизпълнители, както прецени за целесъобразно и доколкото това не води до заплащане на допълнителна цена от Потребителя или до нарушаване на условията на договора между страните.
  18. Доставянето на куриерските пратки се извършва в офисите на Оператора или на адреса на Получателя, срещу собственоръчен подпис или електронен подпис съгласно т. 8 и т. 9 от настоящите ОУ. Куриерската услуга до адрес включва едно посещение до адреса на Получателя, като при неуспешна доставка по причина, за която Операторът не отговаря, пратката се оставя в най-близкия офис на Оператора и Получателят се уведомява чрез електронно съобщение или на предоставения за контакт телефон за възможността да я получи от съответния офис на Оператора в срока до връщането й към Подател.
  19. Пратките се доставят на:

54.1. Лицето, посочено като Получател в товарителницата, а в негово отсъствие на адреса, след съгласуване с Получател – на лице, което се намира на адреса и приеме пратката срещу подпис (лице от домакинството на Получателя, друго лице, което във времето на доставката се намира на адреса на получаване, или на портиер, охрана, рецепция – когато адресът на Получателя е в жилищна или административна сграда, в която достъпът на външни лица е забранен) – в случаите на Получател физическо лице;

54.2. На адреса по товарителница, а когато адресът се намира в сграда със забранен за външни лица достъп – пратката може да се достави на рецепция, охрана, портиер, деловодство – в случаите на Получател юридическо лице;

54.3. На родител или законен настойник на Получателя, срещу представяне на документи, удостоверяващи това им качество – в случаите на Получател малолетно лице;

54.4. На изрично упълномощено от Получателя или от родителя на Получателя или от настойника на Получателя лице – в случаите на упълномощаване от страна на Получателя.

  1. Във всички случаи, в които не се изисква изрична идентификация на Получателя по документ за самоличност, Операторът изисква, отбелязва и съхранява името на получилото пратката лице.

Раздел VI. Срокове на доставяне на пратки

  1. Операторът се ангажира с доставка на всяка куриерска пратка в сроковете, посочени тук по-долу и при условие, че посочените от Подателя данни в товарителницата – име, адрес и телефон на Получателя, са пълни и верни. Денят на приемане на пратката не се брои.
  2. Сроковете за доставяне на пратките се определят в зависимост от вида на услугите и съответната дестинация и са, както следва:

57.1. Доставка на вътрешни непалетизирани пратки за селища с офис на Оператора – 1 (един) работен ден;

57.2. Доставка на вътрешни непалетизирани пратки за селища без офис на Оператора - съгласно график за обслужване до 3 (три) работни дни;

57.3. Доставка на международни непалетизирани пратки със сухопътен транспорт се изпълнява в срок до 7 (седем) работни дни в зависимост от зоната, в която се намира адресът. Посоченото време за доставка на международни пратки, адресирани до отдалечени населени места, подлежащи на митническа обработка, с неточен/непълен адрес или без посочен телефон и имейл адрес за контакт с Подателя и Получателя, както и адресирани до населено място в България, което не се обслужва ежедневно, може да бъде удължено съответно.

57.4. Доставката на международни непалетизирани пратки с въздушен транспорт се изпълнява до 7 (седем) работни дни в зависимост от зоната, в която се намира адресът. Посоченото време за доставка на международни пратки, адресирани до отдалечени населени места, подлежащи на митническа обработка, с неточен/непълен адрес или без посочен телефон и имейл адрес за контакт с Подателя и Получателя, както и адресирани до населено място в България, което не се обслужва ежедневно, може да бъде удължено съответно.

57.5. Доставката на вътрешни палетизирани пратки се изпълнява до 2 (два) работни дни при доставка до офис или до адрес в населено място, което се обслужва ежедневно, а в останалите случаи – до 3 (три) работни дни.

57.6. Доставката на международни палетизирани пратки се изпълнява до 7 (седем) работни дни,

като Операторът си запазва правото да въвежда и услуги с по-кратки срокове.

  1. В случаите когато Операторът трябва да изпрати известие, касаещo доставката на пратка към Получател или Подател, това може да бъде направено по един от следните начини:

58.1. Чрез телефонно обаждане/SMS на мобилен телефон на Подателя или Получателя, посочен от Подателя при предаване на пратката или уточнен като начин на кореспонденция между Оператора и Подателя/Получателя;

58.2. Чрез писмо по електронна поща, адресът на която е посочен от Подателя при предаване на пратката или уточнен като начин на кореспонденция между Оператора и Подателя/Получателя;

  1. Отказът на Получателя да получи пратка се отбелязва от него върху товарителницата, придружаваща пратката и се подписва. Ако Получателят откаже да направи това, отказът на Получателя да получи пратка се удостоверява от служител на Оператора, който вписва отказа и се подписва.
  2. Получателите на куриерски пратки могат да упълномощават други лица да ги получават писмено. В тези случаи пратката се доставя на упълномощеното лице срещу изрично пълномощно и представен документ за самоличност.
  3. Когато Операторът не може да достави пратка поради това, че Получателят отказва да я получи, Получателят отсъства или е непознат на посочения адрес, Получателят е починал, адресът за доставка е неверен, непълен или несъществуващ, пратката не е потърсена от Получателя след уведомление от Оператора, както и поради други обективни причини, Операторът връща пратката на Подателя за негова сметка. В този случай пратката се пренасочва служебно към офис на Оператора и след престой от 5 (пет) работни дни се връща на Подателя, като последният дължи заплащане на услугата в двете посоки. Операторът не носи отговорност при отказ на Подателя да получи обратно пратката, както и при невъзможност пратката да му бъде доставена.
  4. Пренасочване на пратка към нов адрес, към друг Получател или при различни параметри на услугата се извършва след разпореждане от страна на Подателя/Получателя, същото се счита за заявена нова услуга и подлежи на отделно заплащане. При пренасочването служебно се съставя нова товарителница съобразно променените параметри на услугата.
  5. Пратки, които са непотърсени или недоставени в срока и при условията, посочени в т. 60 от настоящите ОУ се съхраняват от Оператора за срок от още 10 (десет) дни, след което пратката става собственост на Оператора. Операторът има правото, в качеството си на собственик, да я продаде или да я унищожи.
  6. 63. Унищожаването на куриерските пратки по т. 62 се извършва с протокол от комисия, съставена от трима служители на Оператора, по следния начин:

63.1. Документалните пратки се нарязват ръчно или чрез специализирани машини за нарязване на хартия;

63.2. Предмети в малки пакети и колети, които могат да се продадат, се продават по подходящ търговски начин, като приходите, след приспадане на разходите по продажбата, остават в полза на Оператора ;

63.3. Предмети, непродадени по реда на  т. 63.2., се унищожават по подходящ начин.

 

Раздел VII. Цени и начин на плащане

  1. Операторът образува цените на услугите, които предоставя, съобразно търсенето и предлагането, като ги предоставя на Комисията за регулиране на съобщенията за сведение в срок от 10 (десет) дни преди влизането им в сила.
  2. Всички цени на услугите, предоставяни от Оператора, се съдържат в Тарифа на Оператора за извършване на услуги, която се обявява на Потребителите чрез:

65.1. Поставяне на видно и достъпно за Потребителите място във всеки офис на Оператора;

65.2. Публикация на електронната страница на  Оператора в Интернет, с адрес www.mbe.bg;

65.3. Предоставяне при поискване на хартиен или електронен носител.

  1. При определянето на цената на всяка куриерска услуга (включително на допълнителните услуги), се прилага Тарифата на Оператора, действаща към момента на приемане на пратката.
  2. В цените за извършване на куриерските услуги (без допълнителните услуги) се включва такса гориво. Такса гориво се актуализира в началото на всяка седмица на база цената на дребно на дизеловото гориво през последния ден на предходната седмица. Актуалният размер на такса гориво по услуги е оповестен и достъпен във всеки един момент на електронната страница на Оператора в Интернет, с адрес www.mbe.bg.
  3. Всяка пратка се измерва по нейното физическо и по нейното обемно тегло. Обемното тегло се определя при съотношение, което към датата на приемане на настоящите ОУ е 1 кубически метър = 200 кг. Тарифното тегло на пратката, по която същата се таксува, е по-високото между физическото и обемното тегло. Операторът има право да извърши контролно замерване и претарифиране на услугата, ако установи несъответствие на пратката с данните, подадени от Потребителя при съставянето на товарителницата, или по-високо обемно тегло от физическото такова.
  4. Операторът има право да определя и включва в цената на куриерската услуга допълнителни такси и надбавки към основната цена, произтичащи от специфичните условия на услугата (напр. при избор на доставка от/до адрес), обработката (напр. за обработка на тежки пратки или товаро-разтоварни операции, уточнение и корекция на неточен/непълен адрес на получателя след приемане на пратката) или на доставката (напр. към определени адреси или отдалечени/труднодостъпни дестинации, за тол такса, за доставка в непълен работен ден или в официални почивни или празнични дни) като същите са посочени по вид и стойност в Тарифата на Оператора.
  5. Цените на услугите се заплащат в брой, или чрез използването на дебитна или кредитна банкова карта, или по банков път, или по друг начин, посочен в сключен между страните индивидуален договор.
  6. Услугите могат да бъдат заплащани от Потребителите и с използването на официално приети в системата на Оператора средства за размяна – ваучери за предплатени услуги, талони за отстъпка. За всяко от средствата Операторът обявява изрично на електронната си страница www.mbe.bg правила и начин на тяхната употреба.
  7. Цената се заплаща:

72.1. От Подател при приемане на пратката, ако е за негова сметка. Подателят заплаща цената на услугите при предаване на пратката в офис на Оператора или при предаването й на куриер на Оператора, освен ако е уговорено плащане по друг начин, посочен в сключен между страните индивидуален договор;

72.2. От Получател при получаване на пратката, ако е за негова сметка. Операторът има право да задържи пратката до заплащане на дължимата цена;

72.3. От трета страна, когато това е изрично договорено, като Операторът има право да задържи пратката до заплащане на дължимата цена.

Раздел VIII. Права и задължения на Оператора и Потребителите

  1. Операторът има следните задължения:

73.1. Да предоставя достъп до услугите на всички Потребители при условия на равнопоставеност;

73.2. Да предоставя услугите при условията, определени в настоящите ОУ и товарителницата, а когато е сключен индивидуален договор – при условията, предвидени в него;

73.3. Да изпълнява допълнителни разпореждания на Подателя, преди пратката да е доставена, ако те са изпълними и не нарушават организацията на работа на Оператора;

73.4. Да пази тайната на кореспонденцията по време и след извършване на услугата;

73.5. Да спазва изискванията на приложимото законодателство при обработката на личните данни на Потребителите при извършването на предоставяните услуги;

73.6. Да постави предостави на Потребителите на видно и достъпно място във всеки офис на Оператора: Общите условия на договора с Потребителите; действащата Тарифа на неуниверсалните пощенски услуги; Информация за точките за достъп до пощенската мрежа на Оператора, където се предоставят неуниверсалните пощенски услуги; Изискванията относно формата, минималните и максимални размери, теглото и начина на опаковане и адресиране на пратките; Работното време на Оператора; Забранените за пренасяне предмети и вещества в пощенските пратки; Срокове за приемане и обработка на рекламации, размера на отговорността на Оператора и дължимите при основателни рекламации обезщетения;

73.7.  Да обезщети Потребителите за понесени от тях вреди при условията и в размерите, съдържащи се в настоящите ОУ или в индивидуалния договор между страните;

73.8. Да разглежда и взема становища по рекламации, жалби, молби и предложения от Потребителите.

  1. 74. Операторът има следните права:

74.1. Да получи обявеното в действащата Тарифа или договорено в индивидуален договор възнаграждение за съответната услуга;

74.2. Да изисква пратката да бъде с подходяща опаковка за транспортиране, съгласно настоящите ОУ;

74.3. Да не приема пратки, съдържащи забранени за пренасяне предмети или вещества;

74.4. Да откаже да приеме международна пратка, която не е съпроводена от документи, изисквани от компетентните власти на държавите, през които пратката преминава, за целите на митническия или граничен контрол, или която не отговаря на условията за максимално тегло и минимални и максимални размери, посочени в Тарифата на Оператора;

74.5. Да откаже да приеме пратка с недостатъчна по преценка на Оператора опаковка;

74.6. Да доопакова и/или преопакова пратки с цел запазване на съдържанието им, както и да извършва контролни замервания на пратки за установяване на коректното тарифно тегло на пратките и при обявено от Подател некоректно такова да ги претарифира;

74.7. Да съставя служебно нова товарителница за пратката при пренасочване или при промяна на параметрите на услугата от подател или получател;

74.8. При съмнение за вложени забранени предмети или вещества в пратка, да извърши проверка на пратката в присъствието или с писменото съгласие на Подателя. При отказ или липса на отговор,  Операторът има право да откаже приемането на пратката или да уведоми прокуратурата за извършване на проверка от компетентните органи, ако пратката е вече приета.

74.9. Да организира и изпълни по свое усмотрение и при условията на оперативна самостоятелност приемането, обработката, преносочването, транспортирането и доставката на пратките, използвайки маршрути, транспортни средства, центрове или подизпълнители, които намери за оптимално и целесъобразно и доколкото това не води до заплащане на допълнителна цена от Потребителя или до нарушаване на условията на договора между страните;

74.1